Olivolja och hälsa


”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress”. 

Detta är ett godkänt hälsopåstående fastslagit enligt EU-förordning 1308/2013 och grundar sig på vetenskap.


Men vad är polyfenoler och vad innebär oxidativ stress?

Det har länge varit känt att olivolja, som ingår i Medelhavsdieten, bidrar till en god hälsa. Det finns mycket forskning som pekar på att olivolja bidrar till friskare hjärta och kärl, är antiinflammatoriskt och reducerar risken för viss typ av cancer. Det hälsosamma ämnet i olivolja kallas för polyfenoler och har en starkt antioxidativ effekt. Polyfenoler finns rikligt i många bär och växter och bidrar till dess smak, färg och doft. 

Det är polyfenolernas antioxidativa effekt som hjälper kroppen att skydda sig mot den så kallade oxidativa stressen. Oxidativ stress uppkommer då det finns en obalans i kroppen mellan ohälsosamma fria radikaler och dess försvar (i form av antioxidanter). Fria radikaler bryter ner och skadar vävnad. Den kan skada alla delar av våra celler, inklusive vårt DNA. 



Olivsorten är betydande för halten av polyfenoler

Det finns hundratals olika olivsorter, varav vissa innehåller högre halter av polyfenoler än andra. Sorterna Coratina, Koroneiki och Picual är några exempel på olivsorter med de högsta halterna av polyfenoler. För att överföra den höga halten till färdig olivolja har produktionen en avgörande faktor. Det är bland annat viktigt att oliverna skördas tidigt i mognadsprocessen, att de hanteras varsamt genom handplockning och att de kallpressas i temperaturer under 25 grader. Det är endast den första pressningen som genererar höga halter av polyfenoler i olivoljan, vilket innebär att det endast är extra virgin olivolja som har potential att inkluderas i hälsopåståendet ovan. 

Huruvida en extra virgin olivolja är hälsobringande beror alltså på olivsorten och på tillverkningsprocessen och det är därför inte alla extra virgin olivoljor som får lov att marknadsföras med hälsopåståendet att ”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress”.

Påståendet gäller endast om olivoljan överstiger 5 mg polyfenoler per 20 g olivolja, och med ett dagligt intag av 20 g olivolja.


Hur vet man vilken extra virgin olivolja som har en hälsobringande hög halt av polyfenoler?

Den här informationen finns sällan med i produktspecifikationen. Vad man kan göra är att välja extra virgin olivoljor tillverkade av de olivsorter som är kända för sina höga halter av polyfenoler och av god tillverkningskvalitet. Polyfenoler kan identifieras i olivolja genom dess peppriga och något bittra eftersmak. Det bör kännas som stickningar i halsen en kort stund. Att olivoljan är bitter och pepprig är alltså en positiv egenskap. Längre ner på sidan hittar du länkar till våra olivoljor med höga halter av polyfenoler.


Källor:

Tuck KL, Hayball PJ. Major phenolic compounds in olive oil: metabolism and health effects. The Journal of Nutritional Biochemistry; 2002 Nov;13(11):636-644.

Visioli F, Poli A, Gall C. Antioxidant and other biological activities of phenols from olives and olive oil. Medical research reviews; 2002 Jan;22(1):65-75.

Franconi F, Coinu R, Carta S, Ieri F, Mulinacci N, Romani A. Antioxidant effect of two virgin olive oils depends on the concentration and composition of minor polar compounds. Journal of agricultural and food chemistry; 2006 Apr 19;54(8):3121-5.

Oxidativ stress – en kropp i obalans: https://kurera.se/oxidativ-stress-en-kropp-i-obalans/



Här hittar du en hälsobringande olivolja

Alla olivoljor vi själva importerar har hälsosamt höga nivåer av polyfenoler. De är följande, (polyfenolhalt anges här som mg/20 g olivolja)